سفارش تبلیغ
صبا ویژن
فروردین 86 - عاشق شهادت
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
فروردین 86 - عاشق شهادت

صلح امام حسن (ع)چرا؟

شنبه 86 فروردین 25 ساعت 12:58 عصر
 سوال:درست است که امام یاور نداشت و کوفیان بی وفایی کردند اما مگر امام حسین (ع) یاور داشت؟ پس چرا می بینیم که امام حسین (ع) با همان یاران اندک تا اخرین قطره خون جنگید ولی امام حسن (ع) چنین نکرد؟
پاسخ : شرایط زمان این دو امام بزرگوار با هم تفاوتهایی داشت که دو گونه وظیفه و منطق را ایجاب می کرد :برای امام حسن (ع) منطق جهاد و برای امام حسین (ع) منطق شهادت را .
تفاوتهای دو امام :
۱- امام حسن علیه السلام در مسند خلافت قرار داشت و معاویه به عنوان یک حاکم معترض بر ضد او قیام کرد . درست برعکس امام حسین علیه السلام که یزید بر مسند خلافت قرار داشت و ان حضرت معترض بود . بنابراین کشته شدن امام حسن در این وضع به معنای کشته شدن خلیفه مسلمانان و شکست مرکز خلافت بود . و مقاومت ان حضرت تاسرحد کشته شدن مانند مقاومت و کشته شدن عثمان بود نه نظیر مقاومت و کشته شدن امام حسین و کشته شدن خلیفه شدیدا مورد انکار امامان بود و هتک حرمت این مقام به شمار می رفت .و لذا می بینیم که علی (ع) حاضر به کشته شدن عثمان نبود.
۲- درگیری و جنگ با سپاه شام یک جنگ فرسایشی بود . زیرا اگر چه امام حسن یاران مخلص باوفا کم داشت ولی این بدان معنی نیست که سپاه او به کلی از بین رفته بودند . و معاویه اگر به کوفه وارد می شد یکسره به فتح می کرد بلکه امام می توانست لشکر انبوهی از همان مردم گرد اورد و با معاویه بجنگد . اما این جنگ فرسایشی می شد که یا طرف پیروز نداشت و مدتها به طول می انجامید و بالاخره سرنوشت صفین پیش می امد و معاویه برنده می شد . یا پیروزی در جنگ به سود معاویه پایان می یافت ان هم با دادن تلفات بسیاری از یاران امام و شیعیان امام .این برای امام افتخار نبود که چندین سال بجنگد و دهها هزارنفر از دو طرف کشته شوند و سرانجام یا خستگی دو طرف باشد و هر کدام به جای خود باز گردند و یا امام که خلیفه ان وقت بود با یارنش کشته شود . این فرق داشت با جنگ و شهادت  امام حسین با یارانی اندک که مجموعا ظرف یک روز خاتمه یافت . بنابراین این صلح سبب حفظ خون بسیاری از شیعیان علی (ع) که تنها نیروهای حق بودند گردید.
وانگهی اگر بر فرض محال معاویه کشته میشد. پیراهن عثمان دیگری درست می شد و سر اغاز جنگهای بعدی بود.
۳- یزید از امام حسین (ع) بیعت خواست و بر سر او شمشیر کشید و امام پاسخ منفی داد و تا پای جان ایستاد .  اما معاویه از امام حسن (ع) بیعت نمی خواست بلکه این امام حسن (ع) بود که از وی طلب بیعت می نمود . بنا بر این پاسخ شمشیر شمشیر بود و پاسخ تدبیر تدبیر . 
۴-امام حسن (ع) در اغاز قصد جنگ داشت  سپاه تهیه کرد با یاران صحبت کرد و از انان درباره جنگ نظر خواست ولی انان اعلام وفاداری نکردند . بر عکس امام حسین که کوفیان نامه ها نوشتند و امام را دعوت کردند و از این رو حجت بر امام حسین (ع) برای حرکت به سوی کوفه تمام شد . اما در مورد امام حسن (ع) کوفیان حجت نداشتند بلکه امام حسین (ع) بر انان اتمام حجت کرده بود .
۵- هنگام قیام امام حسین (ع) بیست سال از حکومت معاویه گذشته بود و چهره پلید وی بر دوست و دشمن اشکار شده بود . اما در زمان امام حسن (ع) گرچه حضرت و شیعیان خاص و خالص ایشان از باطن معاویه اگاه بودند ولی هنوز چهره واقعی او برای بیشتر مردم اشکار نبود و مردم او را بد ادمی می شناختند ولی خوب حاکمی!

نوشته شده توسط : مهدی افضلی

نظرات دیگران [ نظر]


سالروز شهادت امیر سپهبد علی صیاد شیرازی

یکشنبه 86 فروردین 19 ساعت 9:54 صبح

امیر سپهبد علی صیاد شیرازی در سال 1323 در کبود گنبد مشهد در خانواده ای مذهبی به دنیا آمد. مادرش شهربانو و پدرش زیاد نام داشت. پدرش، که از عشایر فارس بود، به استخدام ژاندارمری در آمد و سپس به ارتش منتقل شد. او از جاذبه ای خاص برخودار بود، از این رو علی تحت تأثیر پدر از کودکی به ارتش علاقه مند شد.

او به همراه پدر و خانواده، مانند دیگر خانواده های نظامیان، از شهری به شهری مهاجرت می کرد. شهرهای مشهد، گرگان، شاهرود، آمل، گنبد و سرانجام گرگان محل پرورش وی شدند. او سال ششم متوسطه را در تهران گذراند و در سال 1342 موفق به اخذ دیپلم گردید. او در سال 1343 در کنکور دانشکده افسری شرکت کرد و پذیرفته شد. علی از بدو ورود به دانشکده به جدیت در درس و پای بندی به مذهب شهرت یافت. و سرانجام در مهرماه 1346 در رسته توپخانه دانش آموخته شد و با درجه ستوان دومی وارد ارتش گردید. او پس از طی دوره آموزشی در شیراز و اصفهان به لشگر تبریز و سپس لشگر زرهی کرمانشاه منتقل شد.ادامه مطلب...

نوشته شده توسط : مهدی افضلی

نظرات دیگران [ نظر]


انرژ هسته ای حق مسام ماست

یکشنبه 86 فروردین 19 ساعت 9:50 صبح

روز ملی فناوری هسته ای گرامی باد.


نوشته شده توسط : مهدی افضلی

نظرات دیگران [ نظر]


میلاد نبی مکرم اسلام (ص) و امام جعفر صادق(ع)

یکشنبه 86 فروردین 19 ساعت 9:48 صبح

میلاد پیامبر رحمت و امام جعفر صادق بر همگان گرامی باد.


نوشته شده توسط : مهدی افضلی

نظرات دیگران [ نظر]


13 بدر مبارک

یکشنبه 86 فروردین 19 ساعت 9:36 صبح

روز طبیعت(13بدر) به همتون خوش بگذره.


نوشته شده توسط : مهدی افضلی

نظرات دیگران [ نظر]


12 فروردین وآغاز هفته وحدت

یکشنبه 86 فروردین 19 ساعت 9:35 صبح

روز 12 فروردین و آغاز هفته وحدت بر همگان مبارکباد.


نوشته شده توسط : مهدی افضلی

نظرات دیگران [ نظر]


شهادت یلزدهمین اختر تابناک امامت و ولایت را به همه شیعیان آن حضرت تسلیت می گویم.

آغاز حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) برتمامی شیعیان مبارک باد.


نوشته شده توسط : مهدی افضلی

نظرات دیگران [ نظر]



لیست کل یادداشت های این وبلاگ

این خلیج تا ابد فارس خواهد ماند!
یا مقلب القلوب
عید نوروز در فرهنگ اسلامی و آیین ها و اساطیر ایرانی
[عناوین آرشیوشده]